Gaat u starten als ondernemer of bent u recent gestart en wilt u checken of uw dienst/product past bij de behoefte in de markt waarin u wilt gaan ondernemen? Dan is dit artikel perfect voor u! Ook voor de doorgewinterde ondernemer is het overigens altijd handig om even de businessplan checklist te doorlopen, immers kan de behoefte van de markt in de loop der jaren verschuiven. Wat dacht u bijvoorbeeld van een factor buiten uw macht om zoals een pandemie. In dit artikel lopen we in 5 eenvoudige stappen door hoe u een effectief businessplan kunt opzetten.

De definitie van een businessplan

Een businessplan, ook wel bedrijfsplan en ondernemingsplan genoemd, beschrijft de strategische koers van uw bedrijf. Het gaat niet alleen over de inhoud van uw product(en) en dienst(en), maar gaat vooral ook over marketing, uw doelgroep, financiën, concurrentie en uw sterke punten en zwakkere punten als ondernemer. Een businessplan is niet verplicht, de Kamer van Koophandel (KvK) vraagt er ook niet om bij uw inschrijving, maar ze willen wel natuurlijk minimaal een globaal idee van uw bedrijf, diensten, producten en strategie hebben. Het is bewezen dat als u geen businessplan heeft als ondernemer de slagingskans van uw onderneming significant lager ligt, dan als u dit wel heeft opgesteld. Het voordeel van een businessplan is immers dat u alle aspecten van uw onderneming goed in ogenschouw heeft moeten nemen en de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen zwart-op-wit op papier heeft.

Wat staat er in een businessplan?

Er is geen perfecte blauwdruk van een businessplan, omdat in hoeverre u al alle informatie heeft ontzettend per onderneming en sector verschilt. Als de markt waarin u zich wilt mengen al verzadigd is zal er immers meer informatie en data beschikbaar zijn, dan als u een markt wilt gaan bedienen met een product of dienst die er nog nooit bestaan heeft.

De onderstaande aspecten zijn opgenomen in (vrijwel) alle goede businessplannen:

1. Samenvatting

Slechts 1 A4’tje als je een goede samenvatting hebt. Het doel is in grote lijnen uitleggen wat het plan en doel van uw onderneming is en belangrijker: waarom het een haalbaar plan is en welke strategie u ervoor wilt inzetten om uw doelgroep te bereiken. Overtuigen is dus essentieel, want vaak is dit het eerste en soms enige aspect dat een potentiële aandeelhouder of business partner leest. In het geval van een BV is dit vaak een management-samenvatting. In het geval van een eenmansoperatie is het vaak een persoonlijk voorwoord.

2. Introductie van uzelf als ondernemer

Wie bent u, welke skillset brengt u mee? Dit zijn belangrijke vragen waar in dit aspect van het businessplan antwoord op moet worden gegeven. Vaak doet men dat middels een mini-CV. Wees ook eerlijk over uw kwaliteiten en zwaktes. Dan begrijpt men uit welke zaken u energie haalt en welke beter uitbesteed kunnen worden.

3. De onderneming

In dit hoofdstuk dient minimaal op onderstaande aspecten te worde ingegaan:

  • Wat is de naam van uw onderneming?
  • Welke product(en) en/of dienst(en) gaat u op de markt brengen?
  • Hoe bent u op het idee gekomen dit op de markt te willen brengen?
  • In welke behoefte van de consument gaat u voorzien?
  • Welke risico’s brengen uw product(en) en/of dienst(en) met zich mee?
  • Heeft u personeel in loondienst en/of werkt u met partners/freelancers?
  • Waar is uw bedrijf gevestigd?
  • Welke vergunningen/diploma’s zijn er nodig en heeft u daar ook de beschikking over?

4. Marketingplan

U bent hopelijk niet van plan om 1x per 2 weken iets op Facebook te plaatsen. Marketing is een hele hoop complexer dan dat!

U dient de volgende zaken uit te werken in het hoofdstuk marketingplan:

  • Wie maken deel uit van uw doelgroep?
  • Hoe groot is de markt die u wilt betreden?
  • Wie zijn uw concurrenten?
  • Welke kansen en bedreigingen kunt u identificeren in de markt?
  • Op welke offline en online kanalen is uw doelgroep aanwezig?

5. Financiën

Afhankelijk van de onderneming en uw product en/of dienst is dit een vrij kort hoofdstuk of vrij uitgebreid. Stel dat u wilt start als copywriter dan is natuurlijk een goede computer/laptop nodig, maar veel meer materialen niet. Wilt u producten uit China exporteren en op de Nederlandse markt introduceren ligt het zo’n 100x ingewikkelder qua voorbereiding en financiën.

Denk in elk geval voor dit hoofdstuk aan deze items:

  • Heeft u een geldschieter nodig, zo ja, waar komt dat geld dan vandaan?
  • Hoe gaat u dit geld besteden binnen uw onderneming?
  • Welke verwachte vaste maandelijke kosten heeft u (denk aan huur van een kantoor bijvoorbeeld)?
  • Is er ook sprake van inkoopkosten?
  • Welke winst verwacht u in jaar 1, 2 en 3?

Het antwoord op al deze vragen voegt u samen in een financiële begroting. Stel dat u geld nodig heeft en daarvoor aandelen wilt uitgeven, dan wordt het nog iets complexer want dan willen aandeelhouders natuurlijk weten hoeveel rendement ze dat jaarlijks oplevert.

Een businessplan is nooit af!

We benoemden het al even in de introductie, er kunnen altijd onverwachte situaties in de markt of in de wereld ontstaan waarvan uw onderneming ofwel heel veel kan profiteren, of juist totaal niet en een andere koers zal moeten gaan varen. Doorgaans stelt men bedrijfsdoelen voor een periode van maximaal 3 jaar, maar evaluaties vinden in de meeste bedrijven per kwartaal plaats. Kijk dus af en toe rustig naar uw plan en doelstellingen en stel ze zonodig bij, schaal bijvoorbeeld in hoeveelheid personeel op of juist af. Maar het allerbelangrijkste is: geniet van uw carrière als ondernemer en vier uw successen! 

 

Gerelateerde artikelen

Ondernemer

Helft ZZP’ers heeft niks voor pensioen geregeld, u wel?

Lees meer
Particulier

Muziek op kantoor: goed idee of contraproductief?

Lees meer
Particulier

Heeft u vakantieplannen? Vergeet de reisverzekering niet!

Lees meer