Veel ondernemers zijn ontzettend goed in hun vak. Dat is natuurlijk de reden dat ze besloten om als ondernemer een bedrijf te starten of als ZZP’er/freelancer aan de slag te gaan. Echter blijkt het voor veel mensen een uitdaging te zijn om wereldkundig te maken wat ze exact doen en aanbieden qua dienst(en) of product(en). Bij online zichtbaarheid valt met name te denken aan een eigen website, activiteit op social-media kanalen en het uitsturen van nieuwsbrieven. Maar waar moet u daarbij vooral over nadenken? Daar gaan we speciaal voor u op in, in dit nieuwe blog!

Een eigen website

  • Moet ik een eigen website hebben: Dit hangt ontzettend af van wat u doet. Als uw business super lokaal is en gefundeerd op mond-tot-mond reclame van uw klanten die u weer nieuwe klanten opleveren zou in theorie een social-media profiel kunnen volstaan. Echter is het wel altijd raadzaam om een website te hebben of in elk geval een online portfolio omdat het professioneel staat en praktisch is.
  • Kosten: Een website kan een paar honderd euro kosten maar ook tienduizenden euro’s. Dit alles is afhankelijk van uw behoeftes.
  • Over ons: Een  website moet altijd een ‘over ons’ pagina bevatten, daarin stelt u zich voor aan uw (potentiële) klanten en licht u uw visie en missie toe. U geeft hier antwoord op de vraag: welke kennis en kunde brengt u mee en wat wilt u bereiken met uw bedrijf, welke oplossing bieden uw producten en/of diensten?
  • Contact-pagina: Bied altijd een heel gemakkelijke manier voor uw (potentiële) klanten om contact met u op te nemen en wees compleet: social-media profielen, telefoonnummer, evt. bezoekadres, openingstijden etc. en ondervang dit in een contactformulier.
  • Portfolio-pagina: Biedt u meerdere producten en/of diensten aan? Maak een aparte pagina voor elk product/dienst.
  • SEO: Dit is een technisch woord voor zoekmachineoptimalisatie, oftewel, in hoeverre is uw website vindbaar in Google? Als u geen idee heeft hoe dit werkt is het slim om te kijken naar ‘Yoast SEO’ of besteed het uit.
  • AVG: Privacy is een groot goed. Het is dus zaak om de regels te kennen. Op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens zijn veel voorbeelden en richtlijnen te vinden. Als u twijfelt, laat het dan door een juridisch medewerker nakijken.

Social Media

Op welke social media kanalen moet u aanwezig zijn?

U zou kunnen kijken naar hoeveel mensen er dagelijks gebruik maken van een sociamedia kanaal, dan is Facebook de globale nummer 1. U zou ook kunnen kijken naar wat er nu ”hip” is, dat is TikTok. Maar past uw bedrijf wel bij het social-medium? Een veel betere vraag luidt: ”Op welke social-media kanalen is uw doelgroep actief?”. Dit kunt u natuurlijk ook een hoop breder trekken dan social-media, als u weet dat uw branche heel actief is op een bepaald forum, dan spreekt het voor zich om daar ook als bedrijf aanwezig te zijn.

Wat moet u op social media posten?

Ook zo’n veelgestelde vraag waar men moeilijk een eenduidig antwoord op kan geven. Het devies is in elk geval om gebruik te maken van een mix van communicatie-middelen. Het hangt ook nog een ontzettend af van het social-media kanaal. Video is en blijft wel de nummer 1 qua content, mits het een kwalitatieve, waardevolle video is en ook niet ellenlang duurt. Op nummer 2 staan afbeeldingen. Echter, u kunt nog zo’n geweldige video op social-media plaatsen, social-media blijft een vak op zich, dus u kunt zonder een goede tekst, call-t0-action en maar 2 posts per maand nog helemaal niks uit socialmedia halen. Consistente kwaliteit is het toverwoord en het is zeer aannemelijk dat u als startende ondernemer veel liever uw eigen werk doet dan nadenkt over wat u nu weer online moet zetten, daarom is het vaak verstandig het uit te besteden.

Nieuwsbrieven

Wat is het effect van een goede nieuwsbrief?

De kracht van een goede nieuwsbrief wordt heel vaak onderschat. Een nieuwsbrief is een makkelijke manier om updates over uw bedrijf, producten en diensten te communiceren naar uw klanten/relaties. Dit kunt u bij een grote klantenkring zeker wekelijks doen, omdat u doorgaans niet iedereen in een keer aanschrijft.

Welke elementen van de nieuwsbrief zijn belangrijk?

Het meest belangrijke element van elke nieuwsbrief is de onderwerpregel en preview-tekst, dus wat men ziet als een mailtje bij de klant in de inbox terecht komt. Als dit immers niet aantrekkelijk is zal uw klant de mail überhaupt niet openen. Vermijd hier ook woorden als KORTING of GRATIS omdat de meeste e-mailfilters uw nieuwsbrief dan linea recta in de spam gooien.

 

Gerelateerde artikelen

Particulier

Ga goed verzekerd op reis!

Lees meer
Ondernemer

Maakt u al gebruik van een STAP-budget?

Lees meer
Particulier

Wat te doen bij letselschade?

Lees meer